YODEP

10 augustus 2013 - Zoetermeer, Nederland

BOO!

Vanmorgen lekker vroeg opgestaan en vervolgens ons eigen "privé" busje gestapt op weg naar ons eerste project; YODEP.

Onderweg zijn we nog even gestopt om voor de meiden een paar rokken te kopen, uit respect tegenover de Malawianen. Het was zo leuk om je eigen Afrikaanse rok uit te zoeken!

Onderweg naar het project hoorden we van alle kanten azungu boo! Wat betekent blanke hallo! Dan riepen wij terug aguda boo! wat betekent zwarte hallo! Dit klonk eerst heel raar en racistisch maar de Malawianen zeggen zelf ook dat we het moeten zeggen. It's just a joke ^^

Toen we aankwamen bij het project waren de mensen meteen heel enthousiast! Ze kwamen naar ons toe en vroegen hoe het met ons was en hoe we heette. Het is hier btw gebruikelijk dat je iemand eerst groet en vervolgens vraagt hoe het gaat voordat je een verder gesprek start.

Na een korte kennismaking gingen we in een kring zitten en kregen we te horen wat YODEP precies doet en hoe het is ontstaan.

YODEP is een organisatie die is opgezet door een paar mensen uit de community die zagen dat er dingen anders zouden kunnen binnen hun community. Deze veranderingen hebben zich inmiddels verspreid over meerdere communities. YODEP zet zich onder meer in voor jongeren. Ze proberen jongeren van straat te houden door eten, activiteiten en een luisterend oor te bieden.  Ook zetten ze zich in voor ouderen die binnen de community beschouwd worden als een soort heksen.... YODEP praat met de mensen die deze ideeen hebben en legt ze uit dat dit niet zo is. YODEP gaat ook regelmatig langs bij de ouderen om voor hun te koken of ze met andere dingen te helpen die zij zelf niet meer kunnen doen. Ook komt YODEP op voor gehandicapte mensen/kinderen die door hun handicap niet voor volledig worden aangezien en vaak niet eens een kans krijgen in de maatschappij!

Ik ging vandaag samen met Chanel Sarai Tim en Lotte een rieten douche cabine bouwen. Dat deden we door eerst houten palen te hakken van dunnen bomen. Toen zette we de palen in de door Tim en Chanel gegraven gaten en vulde deze met stenen en zand. Vervolgens bonden we bamboe tegen de palen waar tegen we weer riet bonden met ook bamboe en rubberen touwtjes. Wij deden dit voor een oude vrouw die aan het dementeren was en daardoor niet geaccepteerd werd.

Het werk deden wij samen met de lokale bevolking. Een paar Afrikaanse jongens vroegen aan Chanel Lotte en aan mij hoe we heette, hoe oud we waren, of we een vriendje hadden........ en of we kinderen hadden......? TIP: zeg altijd dat je een vriendje hebt anders kom je niet meer van ze af hahaha

Na drie uur hard gewerkt te hebben gingen we terug lopen (wat zonder de zware grote bamboe palen veel makkelijker ging) naar het gebouw van de organisatie.

Tijdens de lunch (patat?! nooit verwacht met ei en salade) vertelde Joy dat we ontzettend dankbaar mogen zijn met onze kansen om naar school te kunnen en een goede baan te vinden. Kinderen hier kunnen niet naar school omdat ze te druk zijn met eten vinden om te kunnen overleven of omdat er geen geld voor is.... Dit hoor je natuurlijk vaker maar op het moment dat je zo'n kindje recht in de ogen kijkt en dus letterlijk de werkelijkheid in de ogen kijkt.... komt dat besef hard aan.

Aangezien we onze bagage nog steeds niet hebben zijn we op de terug weg nog even wezen shoppen hahha

Nu gaan we film kijken en morgen op safari. De film begint zo dus Slaaplekker!!! xxx

1. Papa en mama:
    10 augustus 2013
    Hey lieverd wat een mooi verhaal weer en wat gaaf dat jullie ook echt iets hebben kunnen bouwen voor de mensen daar. Geniet samen met de mensen daar van alle mooie ervaringen de komende tijd. Wij .kijken nu alweer uit naar je volgende verhaal! Kanjer!! Xxx mama & papa
  2. Susanne:
    10 augustus 2013
    Wat een avonturen al in deze eerste dagen ! Leuk om te lezen. Als je de smaak te pakken krijgt...ik ging vroeger met de bouworde op werk vakantie, ook echt leuk. Ik blijf lekker meelezen, gr susanne ( van je moeders werk)
  3. Sanne:
    Bo Bo Azungu,
    Wat een mooi project, net op hun site en Facebookpagina rondgekeken. Leuk want zo krijg ik een beetje een beeld van waar jij werkt. En je eerste klus zit er gewoon al op!
    Ben benieuwd naar je eerste foto's (in Afrikaanse rok :) )
    Mwawi Britt XXX
  4. Oom Piet en Tante Gea:
    Lieve Britt
    Wat goed zeg, azungu Britt
    Dat jullie, een douche cabine hebben gebouwd voor dat oude vrouwtje super!
    Heb je daar een foto van ?
    Lachen met die knullen onderweg, goed dat je hebt gezegd dat je een vriend hebt
    He Britt, dat je daar kan shoppen ??? niet te geloften ja ik wil je rok ook graag zien
    Is het warm bij jullie???????en wat je schrijft over die kindjes daar, dan besef je pas hoe goed wij het hebben hé
    Veel plezier en slaap lekker.
    Liefs tante Ge en alle van dammetjes xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  5. Ria en Ted:
    11 augustus 2013
    Jeetje Britt we zijn super trots op je!!! Keep up doing the good work, iemand moet het doen. Lieve groetjes Ria en Ted XXXX
  6. Paul Daniëls:
    Azungu Boo,
    Wat een mooi verhaal, mooi dat je iets kunt betekenen voor de mensen daar, geweldige ervaring toch?
    Keep up the Good work!!!
    Groetjes Paul
  7. Isabelle:
    12 augustus 2013
    ahh wat een mooi verhaal!
  8. Papa en mama:
    12 augustus 2013
    Hey schat wat een super mooie foto's !!! Zo kunnen wij het een beetje met je meebeleven...x papa en mama