Last few days

12 augustus 2013 - Zoetermeer, Nederland

Gisteren Zondag 11-08-2013

Gister ochtend stonden we vroeg op en zijn we samen met onze local naar een kerk gegaan. Religie is in Malawi heel belangrijk. God is hier eigenlijk alles. Iedereen kleed zich dan ook zo mooi mogelijk aan voor de kerkdienst. Vrouwen dragen een mooie jurk/mantelpakje met bijpassende schoenen en sieraden en de mannen trekken hun mooiste pak uit de kast met stropdas en al.

De kerk is een protestantse kerk en is op nog geen 200m verwijdert van de backpackers pakachere. Toen we aankwamen bij het pleintje voor de kerk stonden daar al mensen te wachten tot de 1e dienst voorbij was (er komen zoveeel mensen naar de kerk dat ze meerdere diensten moeten houden wil het allemaal passen....). De mensen kwamen meteen naar ons toe om handen te schudden en zich voor te stellen. Er kwam zelfs een vrouw naar ons toe en gaf ons allemaal een knuffel. Welke vrouw zou er in Nederland op wild vreemde mensen afstappen om hun een knuffel te geven en een praatje te maken?! De kerk was klein en knus. De priesters waren wat losser en maakte grapjes tussen de preken door. Er werd de gehele dienst ook gezongen en gedanst. Dus de dienst was gezellig, leuk en vrolijk maar duurde wel een beetje lang.... maar liefst 2,5 uur...

Na de dienst gingen we terug naar de pakachere en pakte daar onze spullen voor de komende nacht en volgende dag! We gingen op...... SAFARI!

De Safari was in Liwonde in een national park. We verbleven bij een soort lodge met een grote tuin waar tafeltjes stonden waaraan we aten, een soort hutje stond met daaronder een paar stoelen om te zitten, achter in de tuin liep het af en kwam je bij het water waar Hippo's en krokodillen zwommen (die er regelmatig uitkwamen), en midden in de tuin stond een gigantische boom! Het was echt zo'n boom uit een film als avatar ofsoow wauww.

Na aankomst gingen we heerlijk lunchen en daarna begon de eerste helft van de safari! Namelijk het gedeelte op het water. We stapje in een klein bootje en voeren over de prachtige rivier. Onderweg kwamen we eigenlijk alle dieren tegen die we tegen konden komen n het water; de krokodil, hippo (nijlpaard), Olifanten heeel veel olifanten en de Afrikaanse zeearend. Op de terugweg zagen we ook nog een adembenemende zonsondergang!

Na een tocht van 2,5-3 uur kwamen we weer aan bij de lodge. Waar we vrolijk werden begroet door ons tijdelijke huisdier; onze hond Gorgi ^^ Die op de een of andere manier de gewoonte heeft in alles te bijten wat ze ziet; schoenen, tenen, telefoons, neuzen, billen, handen, benen, kussens....etc.

's avonds na het avondeten bleven we aan tafel nog even met Joy praten, die vertelde over de "challenges of African children" zoals: abortus, scholing, armoede en honger. De manier waarop hij het vertelde greep me echt heel erg aan. Je hoorde de oprechte pijn in zijn stem wanneer hij praat over deze big issues. Na zijn verhaal vroeg hij welke chanllenges wij hebben in Nederland.... En eerlijk we kwamen nergens op. Bij de problemen hier in Afrika zijn onze problemen niets.... Ik ben echt zo dankbaar dat ik in Nederland ben geboren en dat ik al deze kansen krijg. We hebben nog lang gepraat over de challenges en verschillen tussen Afrika en Nederland. En Joy sloot het gesprek mooi af met zijn bekende uitspraak die hij ons iedere dag weer meegeeft: "WE ARE LEADERS OF TODAY AND TOMORROW"

Precies na deze uitspraak hoorde we ineens een geluid die we die dag op de boot al vaker hadden gehoord.... Het was het geluid van een nijlpaard!!!! ergens vlak achter ons! *slik* we besloten toch maar naar binnen te gaan. Misschien is dat sowieso wel slim als je de volgende ochtend al om 05:00 op moet staan voor de safari over land :)

Maandag 12-08-2013

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan en zijn we in de ochtendschemer met de opkomende zon in een jeep naar het safaripark gereden. In het Safari park zouden we alle dieren kunnen zien die we het liefst wilden zien behalve de neushoorn, luipaard en giraffe. Dus na een tijdje gereden te hebben door het park zagen we super veel impala's, een paar apen, een paar puma's (wrattenzwijnen) en toen riep iemand ineens NEUSHOORN! Dus de jeep stopt om te kijken waar iemand die neushoorn zag .... die er eigenlijk niet zou zijn.... dachten we.... komt er ineens een gigantische neushoorn op de jeep afgerend met volle vaart! whaaaaa!!! de chauffeur trapt vol op het gas pendaal en scheurt weg, maar dat beest komt achter ons aan gerend! O.o als de neushoorn zich uiteindelijk omdraait en lijkt weg te lopen stopt de chauffeur de jeep weer en daar komt de neushoorn weer! We besloten maar even op een afstandje te wachten totdat de neushoorn echt een eindje weg was en toen zijn we nog even terug gereden om wat foto's te maken.

Op de terugweg naar de uitgang zagen we ook nog een kudde olifanten met een heeeeel klein baby olifantje supeeerrr cuteeee <3

Terug gekomen bij de lodge hebben we heerlijk ontbeten. Na het ontbijt hebben we onze spullen gepakt en opweg gegaan naar een ziekenhuis in de buurt van liwonde. Het was echt een prachtig en bijzonder concept. Als daar iemand ziek is komt er altijd iemand van de familie mee om 24/7 daar te blijven en voor de zieke te zorgen. Dit komt doordat er te weinig zusters zijn. Maar dit is niet erg want familie is heel belangrijk hier en dus vinden de mensen het fijn hun familie bij zich te hebben.

Bij het ziekenhuis hebben we een Nederlandse tropen arts Eva ontmoet die echt leefde voor haar werk. Ze is hier nu al zo'n twee jaar en haar man is met haar mee gekomen. Ook is ze hier bevallen van een meisje die we zagen met haar nennie. Dat was echt zo ontroerend. Het blanke kindje van de tropen arts hing op de rug bij de donkere vrouw alsof het haar eigen kind was <3

Eva leeft echt voor haar werk ze is daar iedere dag om zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen. Maar door dat stomme geld zijn er veel tekorten. Stichting st. Lucs steunt het zieken huis door containers met medicijnen te sturen waar het ziekenhuis op dit moment een groot tekort aan heeft. Naar aanleiding van de hoeveelheid geld die st. Lucs krijgt kunnen ze een bepaalde hoeveelheid medicijnen sturen. Ook was er een man van 80 daar die nog iedere dag al 50 jaar lang op zijn fietsje naar het ziekenhuis om hulp te bieden aan de mensen daar echt respect!

Na het ziekenhuis kwamen we weer bij de backpackers waar we onze spullen kregen voor de speurtocht in zomba. Samen met Joy gingen we in zomba spullen (ingredienten) verzamelen waarmee we 's avonds onze eigen avondmaaltijd klaar gingen maken samen met een malawiaanse kok. We moesten ook een kip uitzoeken die we zelf gingen slachten maar daar ben ik natuurlijk niet bij geweest dat kan ik echt niet hendelen. Voor mensen die het willen zien Chanel heeft het gefilmd.

Het koken wat heel gezellig en na het eten hebben we met z'n alle een toernooitje Bawo  gespeeld. Een traditioneel Malawiaans spel dat ik mee zal nemen naar Nederland.

Maar ik ga nu lekker slapen dus goodnight!! xxx

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Papa en mama:
    12 augustus 2013
    Hey lieverd, kan niet wachten om een partijtje Bawo ?? Te spelen! Wat een mooi verhaal weer ....de Hippo...omg! En dan die neushoorn.....aaaah...maar ook zo ontroerend om te lezen...wat een mooie uitspraak van Joy!
    Love you xxxxxx papa en mama
  2. Linda:
    12 augustus 2013
    Geweldig verhaal, Britt! Zo kunnen we een beetje meegenieten van alles wat jullie daar mee maken!
    Groetjes!
  3. Oom Piet en Tante Gea:
    Lieve Schat.
    Piet en ik hebben adembenemend zitten lezen.
    Of we er zelf bij waren, ik voelde de adem van dat nijlpaard in me nek.
    Ik was die hut nooit meer uit gekomen tot dat ik weg ging.
    Nee schat super geweldige ervaringen.
    Die krokodillen geweldig, al gaf ik wel een gil.
    Lieve schat slaap lekker tot morgen.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  4. Sylvia:
    13 augustus 2013
    Jee Britt wat maak je al een hoop mee zo in een paar dagen. Leuk om te lezen. Genier er van!!!!
  5. Ria en Ted:
    13 augustus 2013
    Yo Britt wat een spannende verhalen. Erg leuk om te lezen. En ook dapper, ik zou gillen en heel hard rennen. Wat goed dat er zoveel mensen zijn die het lot van andere aantrekken.

Ik blijf lezen hoor

Lieve GroetXXXXX
  6. Anne van Rooijen:
    13 augustus 2013
    Wat en avonturen daar allemaal in Afrika, ik krijg er een beetje heimwee van. Je hebt al heel wat meegemaakt zo te lezen, geniet er nog maar even van! Liefs Anne
  7. Sanne:
    14 augustus 2013
    Dag lief, sprakeloos........mooi verhaal, tsja onze issieus vallen meestal wel mee he!
    Kus Sanne