LIYO

17 augustus 2013 - Zoetermeer, Nederland

Gister ochtend 16-08-2013 vroeg opgestaan om naar ons laatste project te gaan: LIYO!

Raar idee dat we na vandaag alleen nog een paar dagen bij lake Malawi zijn en dan alweer terug gaan naar Nederland....

Toen we bij LIYO aankwamen was het heel anders dan bij CHAYOF. Geen kinderen die op je af kwamen rennen of vervallen gebouwen. Er stond juist een heel mooi gloednieuw gebouwtje helemaal alleen langs de weg met daarvoor mensen die ons al opstonden te wachten. Ze vertelden dat het gebouw nog niet open was en volgende week officieel als hoofdgebouw zou worden geopend. De leider van LIYO vertelden ons het ochtend en middag progamma. We konden 's ochtends kiezen uit een dak maken, gaten graven of zaadjes planten. Ik ging een dak maken bij een vrouw met aids. Ze was heel dun en je zag aan haar dat ze veel verdriet had.... heel naar om te zien, maar fijn dat wij haar konden helpen. Ik ben op het dak geklommen om te helpen met het neerleggen van het zeil en het spreiden van stro. Dat was echt super leuk! Het dak kraakte dan wel hier en daar en de kan een vogelspin tegen te komen was wel degelijk aanzwezig.... maar toch weer een mooie ervaring ^^

Na het dak afgemaakt te hebben zijn we (tim Finn en ik) weer terug gegaan naar het hoofdgebouw. Daar hebben we lekker geluncht (en nee voor de verandering niet met rijst maar met...... spaghetti :)

Voor het middag progamma konden we kiezen uit: watergeven op de plantages, helpen bij een soort speelmiddag voor kinderen of een toilet bouwen. Ofcourse koos ik voor de speelmiddag! Dat was echt super gezellig! Het was op een soort openplek in een van de nabij liggende dorpjes. Er werd op een fluitje geblazen en toen kamen er van alle kanten kinderen an gerend super schattig! We hebben allerlei Afrikaanse spelletjes gedaan die vanzelfsprekend gepaard gingen met zang en dans! Bij een van de spelletjes moesten we een soort lange slang vormen door elkaar om de middel vast te houden.... en toevallig mocht ik de leuke Afrikaanse jongen van onze leeftijd misschien wat ouder vasthouden hahaha Chanel jaloers :P Het leuke is dat we het er gewoon over kunnen hebben terwijl ik hem vast had. Chanel: "heeft ie een wasboordje?" Ik: "uuuuuh jaaaaaaa!" hahaha

Naast Afrikaanse spelletjes hebben we ook Mikado gespeeld! Dat is zoo lang geleden! Maar wel leuk om een spelletje van thuis te spelen in Afrika hihi.

Als laatst hebben alle kinderen en begeleiders op de t-shirts geschreven/getekend die ik van school had meegekregen.

Weer aangekomen bij het hoofdgebouw hebben we afscheid genomen van alle medewerkers en zijn toen weer terug gegaan naar pakachere. Onderweg zijn we nog even gestopt om onze broeken die we bij een winkeltje in Zomba hebben laten maken helemaal op maat echt leuk! Ik ben er super blij mee!

Bij de pakachere gingen we vrijwel meteen eten en daarna hebben we gezellig wat spelletjes gespeeld en omdat het de laatste avond bij de pakachere was hebben we taart gegeten.

We zijn lekker optijd naar bed gegaan want de volgende ochtend stond de wekker om 6:00 omdat we vroeg zouden gaan vertrekken naar Lake Malawi (cape maclar).

Slaaplekker iedereen xxx

1. Papa en mama:
    17 augustus 2013
    Hey lieverd, nu weer een dak gemaakt?!? Tsja....dat zit in de familie! (klein)kind van een aannemer he?! Ik ben wel blij dat die ontmoeting met die vogelspin is uitgebleven! ; )
    Zo mooi om te lezen dat jullie steeds op verschillende manieren iets moois creëren met elkaar op een dag ......soms iets heel concreets en soms "gewoon een lach" de lol en plezier met de kinderen spat uit je verhaal.
    Wij hebben weer genoten van je verhaal! We hebben je nog geappt.vanochtend.....kun je waarschijnlijk niet lezen. Maar er stond in de app...heel veel plezier bij Lake Malawi!! Xxxxx enjoy!liefs papa en mama
  2. Sanne:
    18 augustus 2013
    Goodmorning Sunshine.....lekker geslapen? Ik wel, net wakker en met heel veel plezier je mooie verhaal gelezen. Ik vind het ontroerend Britt! Kus uit Zwolle
  3. Oom Piet en Tante Gea:
    18 augustus 2013
    Hoi Britt
    Wat goed zeg zomaar een dak gemaakt erg hé die vrouw met aids en dan die vogelspin ( ik voel hem bah, bah.
    Ik heb wel sjans hé ( niet verliefd worden hoor ! ) ( ik wel niet naar Afrika mijn te ver. )
    Hé leuk van die broeken, ik ben benieuwd.
    Slaap lekker Brit xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Gea en Piet